perjantai 13. maaliskuuta 2015

Autenttisen ja dialogisen oppimisen idea



Verkoston mallia?
Seuraavat kaksi viikkoa tulee olla tiiviisti aikataulutettua ja jäsentynyttä toimintaa ja on hyvä sopia opintopiirin jäsenten kesken kiertävistä vastuuvuoroista. Lisäksi toivon, että lähipäivien aikana saatte innostuksen jyvän siitä mikä tulee olemaan teidän opintopiirin tuotos.

Lyhyesti haluan vielä avata teille DIANA-mallin perusteita, jos innostutte toteuttamaan ensi lukuvuonna omille ryhmille autenttista ja dialogista oppimista. On tärkeää ymmärtää verkossa ja mobiiliympäristöissä tapahtuvan oppimisen dialogisuutta ja autenttisuutta.

Tämän mallin mukaisesti osaamisen rakentumisen perustana on se, että opiskelijat itse ovat mukana määrittelemässä osaamisen tavoitteita. Tällä lähestymisellä luodaan oppimisprosessista mielekäs opiskelijalle ja osaamista (tietoa) rakennetaan dialogissa yhdessä muiden (opintopiirin) kanssa. Oppimisprosessin edetessä huomataan, että oppiminen vaatii sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Tämän sitoutumisen kautta saavutetaan oppimisen omistajuus ja osallistumalla dialogisesti tiedonrakentamiseen tuotetaan aineksia oppijayhteisön syntymiseen. ( Aarnio & Enqvist 2001, 34- 35.)


Käytännön tekojen ja toimien vaiheet voidaan jakaa neljään osa-alueeseen Aarnion ja Enqvistin (2001, 35-36) mukaan:

a) Käynnistäjä: oppiminen lähtee liikkeelle opiskelijan omista ideoista, arkikäsityksistä ja  ajatuskytkennöistä liittyen opiskeltavaan aiheeseen. Opettaja antaa tilaa.

b) Toteuttaja ja suuntaaja: opiskelijat ratkaisevat osaamisen ongelmia ja haasteita yksin ja yhdessä työstäen, rakentavat tietoa/taitoa, kokeilevat sekä soveltavat ja keshittävät arkiteoriaa eteenpäin. Opettaja toimii suunnannäyttäjänä.

c) Valikoija: opiskelijat harjoittelvat valikoimaan tietoa, toimintatapoja, menetelmiä jne. Opiskelijat ratkaisevat ja käsittelevät oppimisprosessiin liittyviä ongelmia. Opettaja tuo esille mahdollisuuksia etenemiseen.

d) Arvioija:  Opiskelijan käsitys omasta toiminnastaan ja osaamisestaan kehittyy dialogissa muiden kanssa. Oppimisen pullonkauloja ja kehittymisen saavutuksia arvioidaan( myös matkan varrella). Opettaja on mukana arvioinnissa.



Nyt haluaisin tietää missä vaiheessa kukin opintopiiri on (yksi vastaus /opintopiiri) ja lisäksi millaista lopputuotosta olette suunnitelleet?


Paistetta viikonloppuun, Sanna

ps. katsotaan, jos saataisiin dialogiseen tapaan kommenttinne tämän viestin alle :-)

8 kommenttia:

  1. Selviytyjät ahkeroivat viikon rahoitukseen liittyvissä asioissa. Jokainen etsi ja löysi tietoa, joka löysi tiensä yhteiseen Drive-tiedostoon. Kysymyksiin esitettiin syventäviä kysymyksiä ja tiedosto laajeni. Skype-keskustelussa sovimme, että annetaan rahoituksen vielä mahdollisesti kasvaa ja aloitetaan muidenkin osa-alueiden puurtaminen. Parin viikon päästä taas skypetämme ja sovimme esityksen ulkoasusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Selviytyjät,

      Prosessi näyttää etenevän suunnitelmallisesti. Jätätttehän riittävästi aikaa myös muiden teemojenne käsittelyyn ja tiedon rakentamiseen.
      Millaisen tuotoksen olette suunnitelleet tuottavanne verkostoitumisen tueksi meillle muille (ja tietenkin teille)?
      Sanna

      Poista
  2. Yökköset ovat löytäneet vastauksia autenttisiin kysymyksiin ja Driveen on muodostumassa kokonaiskuva asioihin hyvässä yhteistyössä. Kokoonnumme maanantaina face to face sessioon ja päätämme tuotoksen muodon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Yökköset,

      Hienoa kuulla, että kokonaiskuva on muodostumassa ja teemakohtaiset autenttiset kysymykset ovat löytämässä vastauksia :-)

      Millainen tuotos teillä on syntymässä verkostoitumista tukemaan? Onko lähdeaineistosta löytynyt jotain innostavaa esimerkkiä tai kaaviota ammatillista verkostoitumista kehittämään?

      -sanna

      Poista
  3. Tähtöset keräsivät tietoa Drive-tiedostoon avoimiin kysymyksiin. Lauantaina Skype-keskustelussa driveen koottu tieto rikastui keskustelun myötä ja alkoi rakentua yhteiseksi tiedoksi, johon tuli mm. esimerkkejä ja kokemuksia oppilaitoksien toimintatavoista. Tarpeeksi nousi laatia jonkinmoinen yhteistyöverkostojen työväline tai koottu esitys, jonka muotoakin jo mietimme melko pitkälle. Kirjasimme uudenlaista ryhmittelyä yhteistyöverkostoista drivesivulle, jonka jaoimme Sanna myös sinulle kommentoitavaksi.
    Jäimme miettimään voimmeko keskittyä tämän yhteistyöverkostoesityksen/työvälineen kehittämiseen vai onko meidän otettava tuotokseen mukaan myös rahoitus ja hallinto ja johtaminen. Verkostot nousivat meillä nyt tärkeimmäksi, koska esim. uutena opena uudessa paikassa niitä on vaikea hahmottaa ja ne pitäis sisältyä myös oppilaitoksen "perehdyttämispakettiin".
    Mietimme myös sitä, olisiko syytä julkaista kaikki keskeneräiset työvaiheet esim.drivetiedostot blogissa vai julkaisemmeko vasta valmiimpaa matskua? Jatkamme keskustelua Skypessä ens viikon torstaina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hilpeätkin ovat päässeet alkuun. Kysymyksiä on alettu työstämään drivessa dialogin omaisesti. Tehtävän ydin ei ole vielä auennut. Hämmennystä ja eriäviäkin ajatuksia on herättänyt lopputuotos ja blogin tarkoitus.

      Poista
    2. hei Tähtöset,

      Näyttää siltä, että olette saaneet hyvän vauhdin opintojakson teemojen haltuunotossa. Lisäksi on hienoa, että käytännön esimerkkejä on löytynyt oppilaitoksista. Esimerkein on helppo havainnollistaa merkityksiä ja syventää osaamista.

      Tarkoituksena on, että blogiin palautuu kaikkiin teemoihin omanlainen (teidän autenttisesta tilanteesta kumpuava) tietopaketti. Kaikkiin nostamiinne teemoihin ja niiden alla oleviin autenttisiin kysymyksiin on siis etsittävä tietoa.

      Lisäksi tulee tuottaa jokin verkostoitumista tukeva tuotos, joka esitellään 30.3.

      terveisin sanna

      Poista
    3. Hilpeät Hei,

      Hyvä, että Hämeessäkin on työ lähtenyt käyntiin. Opintojakson ydin on:
      - blogi: tänne palautuu teemakohtaiset "tietopaketit", käsittely ja tiedon etsiminen lähtee liikkeelle teidän teemakohtaisista autenttisista kysymyksistä.
      - verkostotitumista tukeva tuotos (malli, video, ohje, testi,kaavio, draama, menetelmä jne...)

      Pääsettekö tästä eteenpäin?


      -sanna

      Poista